Donna Freitas – Unplugged

unplugged

  • Genre: Young Adult – Dystopie
  • Uitgever: Blossom Books
  • Tijd uitgave: juli 2016
  • Aantal pagina’s: 399
  • Nieuwprijs: 12.50

Skye leeft in de App-wereld; een extravagante, online versie van de echte wereld. Ze werd hier jaren geleden door haar familie naartoe gestuurd in de hoop op een beter leven, maar Skye is een niemand. Een virtuele zestienjarige zonder geld voor dure downloads en exclusieve apps, die van haar virtuele personage iets bijzonders kunnen maken zodat ze in de App-wereld zal opvallen. Al haar hoop is gevestigd op het moment dat ze mag uitpluggen en haar familie in de echte wereld kan ontmoeten. Maar dan worden de grenzen tussen de twee werelden gesloten en zit Skye voor de rest van haar leven gevangen in de App-wereld. Skye riskeert haar leven om haar droom waar te maken -maar eenmaal terug op aarde ontdekt ze dat de realiteit veel duisterder is dan ze zich herinnerde.

“Spanning van begin tot einde”.

Ik ben zo blij dat ik dit boek mocht kopen toen ik mijn Handelingsbekwaam examen op school haalde. Ik keek er al heel lang naar uit om dit boek te lezen. Toen hij eenmaal in mijn kast stond besefte ik dat ik eenΒ  TBR-jar had en dat ik dus niet eens wist wanneer ik dit boek kon lezen. Maar ik denk dat het lot mij en dit boek gewoon verbonden heeft, want nadat ik het boek uit had dat ik op dat moment aan het lezen was, grabbelde ik natuurlijk in mijn jar voor mijn volgende boek. En jahoor, ik trok unplugged.

Ik heb dit boek met zoveel plezier gelezen, dat ik echt niet kan wachten om deel 2 te kopen en te lezen. Van begin tot einde heb ik helemaal in het verhaal gezeten. Ik zag continu beelden voor me van hoe het verhaal er als film of in het echt uit had kunnen zien. Dat is bij mij altijd een heel goed teken. Ik heb weinig leestijd en ik zat in een enorme leesdip, maar voor dit boek heb ik de tijd genomen om hem in 1 keer uit te lezen, waar ik totaal geen spijt van heb gehad. Ik hoop dat dit boek me nu dan ook uit mijn leesdip heeft getrokken. We zullen het zien bij het volgende boek dat ik ga lezen.

Het idee van het leven in een appwereld lijkt me echt super raar. Ik zou dat nooit willen, niet mijn hele leven in ieder geval. Ik zou het wel vet vinden om af en toe eens in een online wereld te kunnen leven, maar dan in de avond ofzo.

Ik maak van dit bericht niet echt een recensie merk ik alweer. Ik schrijf meer gewoon over wat ik bij het boek dacht, maar ik schrijf nooi echt veel over de personages of over de verhaallijn. Ik denk dat ik het gewoon fijner vind om het dicht bij mezelf te houden, aangezien elke recensie die ik tegenwoordig lees bijna hetzelfde is.

Om toch een klein stukje te schrijven over het verhaal ga ik meteen maar zeggen dat het lekker makkelijk geschreven is waardoor het verhaal makkelijk weg leest. De opbouw van het verhaal is super en op de juiste momenten wordt de spanning een paar tandjes opgeschroefd. Natuurlijk kan een appwereld nu nog niet bestaan, maar afgezien daarvan is er gedacht om details, wat ervoor zorgt dat het beeld dat je bij het verhaal moet krijgen heel realistisch is. Ook is het verhaal erg origineel. Ik ben in ieder geval nog nergens zo’n verhaal tegengekomen, terwijl het onderwerp van virtual reality toch wel heel actueel is. Het verhaal zit logisch en goed in elkaar en heeft de nodige verrassingen voor je in petto, dus ik zou zeggen: LEZEN!

~ Live Your Life Reading

Geef een reactie

