AANRADER!! Mark Haddon – Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

mark haddon

  • Genre: Young Adult
  • uitgever: Uitgeverij Contact
  • Tijd uitgave: Oktober 2007
  • Aantal pagina’s: 286
  • Nieuwprijs: 35.99

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht’ van Mark Haddon is het hartveroverende, inmiddels klassieke verhaal om te lezen en te herlezen. Christopher, de detective in deze ongewone detectiveroman, is een vijftienjarige jongen met een vorm van autisme. Hij weet veel van wiskunde en weinig van mensen. Hij houdt van lijstjes, patronen en de waarheid. Hij houdt niet van de kleuren geel en bruin. Hij is in zijn eentje nooit verder geweest dan het einde van de straat, maar wanneer de hond van de buurvrouw vermoord blijkt te zijn, begint hij aan een reis die zijn hele wereld op z’n kop zet.

“Iedereen die iemand kent met autisme zoe dit boek moeten lezen”

Voor mij is dit een reread en ik ga dan ook geen hele lange recensie schrijven, vandaar dat ik dit een aanrader noem. Iedereen die met mensen werkt en ook mensen tegen kan komen met autisme, zou dit boek moeten lezen. Het boek is heel makkelijk geschreven en dus makkelijk volgbaar. Je lees alles vanuit de ogen van Christopher, een vijftienjarige jongen met een vorm van autisme. Het is heel interessant om op deze manier te zien hoe Christopher denkt en waarom hij bepaalde dingen doet. Dit lees netuurlijk heel anders dan een normaal boek, omdat je vanuit een heel ander persoon aan het lezen bent, die heel anders denkt dan jij, maar dat maakt dit boek juist zo mooi. Ik kan natuurlijk niet controleren of iemand met autisme echt zo denkt als Christopher in dit geval, maar ik denk dat dat boek heel dicht bij de waarheid komt van hoe mensen met autisme leven en hoe ontzettend moeilijk dit is voor hen, maar ook voor de mensen om hen heen. Je ziet in het boek hoe de ouders continu botsen met Christopher, omdat hij gewoon niet zo reageert als een “normaal” kind.

Dit is gewoon zo’n boek dat iedereen een keer zou moeten lezen, al is het maar om wat meer begrip te kunnen tonen voor iemand met autisme. Ik raad het dus iedereen aan en daar ga ik het ook bij houden voor nu.

Wel wil ik zeggen dat ik de luxe versie van het boek heb, waardoor hij zo duur is. Hij staat ook gewoon voor een tientje op bol.com πŸ˜‰

 

~ Live Your Life Reading

 

Een gedachte over “AANRADER!! Mark Haddon – Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

Geef een reactie

