Tess Gerritsen – de Chirurg

IMG_20170428_224304

  • Genre: Thriller
  • Uitgever: The House Of Books
  • Tijd uitgave: september 2009
  • Aantal pagina’s: 320
  • Nieuwprijs: 10.00

’s Nachts dringt De Chirurg de slaapkamers van nietsvermoedende vrouwen binnen en laat hen onvoorstelbare verschrikkingen ondergaan. De enige hoop van de politie is dokter Catherine Cordell, slachtoffer van een identieke misdaad. Twee jaar geleden schoot ze haar aanrander neer. Catherines wereld stort in als deze nieuwe moordenaar de details van toen blijkt te kennen. Kan rechercheur Thomas Moore haar beschermen tegen deze nietsontziende jager?

‘Mijn liefde voor boeken van eigen bodem is hierbij gestegen naar een hele hoge plek binnen mijn lijstje van meest favorite genres’

Ligt het aan mij of zien jullie ook dat ik de laatste tijd alleen nog maar boeken lees die me op een positieve manier versteld doen staan? Tenminste, zo lijkt het wel. En ook nu kan ik dat niet onderuithalen, want de Chirurg was echt ontzettend goed!

Ik begin gelijk maar met het belangrijkste punt. En dat is dat ik met dit boek meteen al heb gemerkt dat ik een grote liefde heb voor boeken van eigen bodem. De Nederlandse taal is in boeken van eigen bodem ontzetten veel beter en verfijnder dan in de vertaalde boeken. Je merkt gewoon het verschil tussen iemand die gewoon een boek vertaalt en iemand die de Nederlandse taal zo goed beheerst als bijvoorbeeld Tess Gerritsen. Door de grote vocabulaire in het boek, de Nederlandse zinspelingen en door het fijne gevoel dat dit boek geen slap aftreksel is van het engelse boek merurtenissk ik gewoon dat ik deze boeken vele malen fijner vind om te lezen dan al die vertaalde boeken. Daarnaast is de schrijfstijl van Tess Gerritsen sowieso ontzettend fijn en goed. Ze heeft ontzettend goed nagedacht over hoe ze dingen opschrijft, hoe ze bepaalde gebeurtenissen beschrijft, hoe ze haar personages vorm heeft gegeven. Je merkt dat ze alles goed doordacht heeft en dat in haar boeken gewoon erg veel tijd is gestoken. Ik heb zelden zo genoten van een schrijfstijl als die van haar.

Het verhaal is ook erg goed in elkaar gezet. Hoe lang ik bepaalde personages wel niet als verdacht heb gezien is echt om te huilen. Ze heeft de werkelijke dader zo goed verstopt gehouden dat ik continu tussen de regels door probeerde te lezen om te kijken of ik er zelf achter kon komen. De spanning in het boek wordt hierdoor voortdurend hoog gehouden. Ow wat baal ik dat ik geen spoilers mag geven, want ik heb zoveel te vertellen over het verhaal en wat er gebeurt!! Wat ik echt goed vond is ook dat Tess Gerritsen Rizolli, een agent in Boston, duidelijk neerzet als de vrouw binnen het politiegebeouw en ze laat ook duidelijk zien wat de nadelen hieraan zijn. Vrouwen die in hun werk weinig gewaardeerd worden, dat ze anders behandeld worden, maar ook dat vrouwen zich hierdoor meer willen bewijzen. Je merkt dat Rizolli continu moet vechten om te laten zien wat ze waard is, maar dat als ze 1 ding verkeerd doet, ze meteen weel onderaan in het veld staat. Die zie je in het echt ook veel en ik vind het goed dat dit soort realistische dingen in het verhaal verwerkt zitten. Wat er tussen Moore en Catherine Cordell zou gebeuren vond ik wel heel erg voorspelbaar, want ergens moet er toch liefde in het spel voorbijkomen, maar ook hierbij werd hun opbouwende band heel realistisch weergegeven, want even serieus, zou het bij de politie geaccepteerd worden dat een agent een relatie met een slachtoffer aangaat? Dacht het niet. En dat gebeurde in het begin ook absoluut niet. Ook het onderwerp verkrachting speelt een grote rol in dit verhaal. Hoe vrouwen veranderen nadat hen zoiets gruwelijks overkomt staat heel goed beschreven, maar dat er daarna ook nog een moordenaar komt die jaagt op deze mensen omdat ze door hun ervaring bang en kwetsbaar zijn, die ze afmaakt op zo’n ontzettend gruwelijke manier, dat wens je niemand toe. Ik vraag me dan altijd af of er ook echt mensen op deze wereld zijn die zo denken als dat deze dader doet en ik bedenk me dan dat dat vast het geval is en dat er eigenlijk zulke zieke geesten rondlopen op de wereld.

Dit boek heeft me echt aan het denken gezet over dingen als verkrachting, relaties tussen bepaalde mensen in de samenleving en ook over hoe vrouwen soms behandeld worden op hun werk. Soms lees ik een boek en als ik het dan uit heb, leg ik het weg en pak ik zomaar een nieuwe, maar ik merk bij dit boek dat ik erover na blijf denken. Dit zijn hele andere boeken dan de gewone CSI-boeken. Veel meer detail en je leest zoveel meer over hoe alles in elkaar zit. Ik werd helemaal meegetrokken in het boek en kon bijna niet meer ophouden met lezen.

Ik denk dat ik maar snel meer boeken van Tess Gerritsen moet gaan lezen om te kijken of die boeken net zo goed zullen zijn als deze, maar voor nu geef ik 5 sterren aan de Chirurg!

Heb jij nog boeken van Tess die je me aan kan raden? Laat het hieronder in de reacties weten!!

 

~ Live Your Life Reading

Geef een reactie

