Mark Lawrence – Prins der wrake

IMG_20170416_131935_332

  • Genre: Fantasy
  • Uitgever: Luitingh Fantasy
  • Tijd uitgave: April 2011
  • Aantal pagina’s: 350
  • Nieuwprijs: 19.95

Op veertienjarige leeftijd moet prins Jorg van Ancrath hulpeloos toezien hoe zijn moeder en broertje op gruwelijke wijze worden vermoord. Als Jorg zijn vader opzoekt om genoegdoening te eisen blijkt, hoe verbijsterend dat ook is, dat deze nauwelijks is geraakt door de moord op zijn vrouw en kind. Al wat voor hem belangrijk is, is de bewaking van de handelsroutes tussen zijn grondgebied en de streek waar de moordenaar, Graaf Renar, heer en meester is.

Daarop bevrijdt Jorg een bont gezelschap gruwelijke moordenaars en verkrachters uit de kerkers van zijn vader. Hij vraagt hun maar één ding: hun loyaliteit in ruil voor hun vrijheid. Jorgs strategisch inzicht dwingt meteen respect af bij de rauwe vechtersbazen. Sommigen zien in hem zelfs de nieuwe messias, anderen zien in hem de duivel. Zijn voornemen om Graaf Renar aan te vallen en hem op de knieën te dwingen, vindt echter alom bijval. Dat betekent evenwel niet dat Jorg het gemakkelijk krijgt – de wrede graaf blijkt een geducht tegenstander…

“Gruwlijk, gruwelijk en nog eens gruwelijk”

Ik kan je één ding vertellen: Dit boek zou ik uit mezelf nooit gelezen of uberhaupt gekocht hebben. In mijn Bookhaul van het boekenfestijn van 2016 heb je misschien gelezen dat ik dit boek heb gekocht heb. Om heel eerlijk te zijn is het mijn vriend die dit boek destijds heeft uitgekozen. We delen alle boeken aangezien we samenwonen, maar ik zou dit boek zelf nooit hebben uitegekozen om te kopen, omdat de tijd waarin dit verhaal zich afspeelt me totaal niet aantrekt en ik ook niet zoveel heb met koelbloeding geweld. Aangezien ik wel had beloofd alle ongelezen boeken in mijn kast in mijn TBR-jar te stoppen heb ik dit boek er wel bij gestopt, dus toevallig trok ik dit boek vorige week uit mijn potje. Aangezien ik het verhaal niet kende heb ik wat rondgevraagd naar meningen, maar ik kreeg hier hele verschillende geluiden over te horen, dus ik wist voordat ik begon absoluut niet wat ik kon verwachten.

En het is me absoluut meegevallen. Ik kan zelfs eerlijk zeggen dat ik genoten heb van dit verhaal en ik heb er dan ook absoluut geen spijt van dat ik dit boek heb gelezen. Ik hou de recensie wel kort, maar ik zal een paar dingen noemen die ik goed vind aan het verhaal.

De schrijfstijl is ontzettend goed. Ik had echt het hele verhaal het idee dat ik ook daadwerkelijk in de tijd van Jorg, de hoofdpersoon, zat. Dit kwam door de namen van de personages, maar voornamelijk door het taalgebruik en door hoe het boek was geschreven. Daarnaast is het een goed verhaal. Het is een verhaal waar je niet heel vaak iets over leest en om je de situatie van Jorg in te beelden is dan ook erg moeilijk, maar daardoor ook super interessant.  Ik wilde heel graag weten wat ervoor zorgde dat een veertien jarig jongetje zulke daden beging en zulke onmogelijke doelen voor ogen had als Jorg in dit verhaal had. Ook het stukje fantasy in dit verhaal maakte dat ik het verhaal erg leuk was. Het zijn maar kleine stukjes fantasy, maar ze passen precies binnen het verhaal en hebben een goede toegevoegde waarde.

Normaal ben ik niet zo van de gewelddadige oorlogsverhalen die zich in de middeleeuwen afspelen, maar dit boek is me ontzettend goed bevallen en ik zou hem dan ook zeker aanraden. één jammerlijk puntje is dat het derde deel van deze serie niet vertaald is naar het Nederlands en dat dit ook niet zal gaan gebeuren. Aangezien ik de eerste twee delen hier al in het Nederlands heb staan zal ik alleen het laatste deel in het engels lezen, maar voor jullie raad ik aan om maar meteen in het negels te gaan lezen, dan hoef je ook die switch niet te maken in het laatste deel.

Ik gaf ‘Prins der wrake’ 4 sterren!

 

~ Live Your Life Reading

Geef een reactie

