Gastblog Marianne

Hoi!

 Ik ben Marianne, ik ben 31 jaar en ben moeder van een zoontje van 4 en een dochtertje van 2! Sinds augustus vorig jaar blog ik samen met een vriendin (Gerdi) op www.blondenbruin.nl

 Lezen vind ik een heerlijke bezigheid. Als ik eenmaal goed in een boek zit, ben ik ook helemaal afgesloten van de buitenwereld en wil ik het liefste door blijven lezen. Soms heb ik daar wel eens spijt van. Dan denk ik shit! Had ik het boek toch maar weggelegd, dan had ik morgenavond nog kunnen lezen! Dit gebeurd met name als het mij weer eens gebeurd dat ik tot 3 uur ’s nachts een boek lig te lezen!

 Lezen doe ik al vanaf dat ik klein ben. Toen ik in groep 3 leerde lezen vond ik het echt superleuk en begon mijn boekenverzameling dus ook te groeien! Toen ik 7 jaar was en net in groep 5 zat (jonge leerling) werd ik ziek. Ik mocht 4-6 weken niks anders doen dan op bed liggen. Mijn moeder heeft toen een bed voor me in de woonkamer gezet en de boeken uit de bieb waren niet aan te slepen. Mijn broertje hield niet van lezen, dus ook op zijn pasje werden boeken gehaald.

 De boeken die ik toen las, was voornamelijk van het Floortje Bellefleur, Ponyclub de Bokkesprong en Pinkeltje genre. Later werden dat Ook met verjaardagen kreeg ik ieder jaar weer leuke boeken die ik graag las! Later werden dat boeken zoals de olijke tweeling, de vijf, pitty op kostschool en de blauwe thrillerboekjes (de sneeuwman, de babysitter, de moordexpres. Wie kent ze niet?)

Op de middelbare school moest je voor Nederlands een bepaald aantal punten aan boeken lezen. Dit was voor mij geen probleem. Hier was ik zo doorheen.

 Een keer heb ik de fout gemaakt om te weinig boeken mee te nemen op een weekendje weg met een vriendin en haar ouders. Ze gaf me toen het boek van Harry Potter die net uit was. Ieder vrij momentje pakte ik om een paar regels te kunnen lezen. Sindsdien was 1 cadeautje met sinterklaas altijd makkelijk voor mij! Het nieuwe Harry Potter boek wat dat jaar uitkwam.

 Mijn genre wat ik graag lees is heel uitlopend. Ik lees graag misdaadseries zoals de Peter James serie met Roy Grace in de hoofdrol of de boeken van Kathy Reichs (daar is de serie Bones van afgeleid). Maar ook chicklits vind ik heerlijk om te lezen (op vakantie aan het water bijvoorbeeld).

 Nu ik moeder ben merk ik dat ik een stuk minder lees dan voorheen. Ik moet mijzelf er echt toe zetten soms. Meestal ben ik ’s avonds met andere dingen bezig en als ik dan eenmaal zit dan heb ik geen zin meer om een boek erbij te pakken. Overdag komt het er helemaal niet van en op vakantie pas als de kinderen op bed liggen. Sinds 1,5 jaar heb ik een ereader. Ik moet er nog erg aan wennen. Het liefste heb ik toch echt een boek in mijn handen om de bladzijdes om te slaan. Maar het hebben van een ereader heeft ook zijn voordelen. Ik kan gewoon op bed liggen met de lamp uit. Hij heeft achtergrondverlichting wat niet vervelend is voor je ogen wat het lezen heel prettig maakt. Ook kan ik er heerlijk mee in de zon op het balkon zitten en het scheelt behoorlijk wat ruimte en gewicht op vakantie!

 Om mijzelf wat meer aan het lezen te krijgen heb ik in mijn Day Zero Project (101 doelen in 1001 dagen afronden) opgenomen dat ik 10 boeken van 10 voor mij onbekende schrijvers wil lezen!

 Zoals je kunt lezen is mijn genre vrij uitgebreid. Als je niet weet wat voor soort boeken je leuk vind zou ik gewoon eens naar bijvoorbeeld de Bruna gaan. Daar liggen veel boeken en kun je deze ook inkijken. Ik lees eigenlijk (als de korte beschrijving op de achterkant mij aanspreekt) altijd de eerste paar regels van een boek en in het midden van het boek lees ik ook een paar regels. Aan de hand van de schrijfstijl en het verhaal maak ik dan altijd een keuze of het me wel of niet leuk lijkt. Ook kun je vaak op rommelmarkten voor een prikkie boeken kopen.

 Ik wens je heel veel leesplezier!

 Liefs, Marianne

Geef een reactie

