Lissa Price – Starters

IMG_20170415_191358_478

  • Genre: Young Adult/ Dystopie
  • Uitgever: van Holkema & Warendorf
  • Tijd uitgave: mei 2012
  • Aantal pagina’s: 352
  • Nieuwprijs: 18.99

De wereld is voorgoed veranderd. Callie staat voor een onmogelijke keuze: Haar ouders zijn dood. Haar broertje is ernstig ziek. En er is niemand die ze kan vertrouwen. Haar enige uitweg is de bodybank: een gewetenloze organisatie die ze verafschuwt. Ten einde raad gaat Callie met hen in zee. Ze moet haar opdracht volbrengen en opgeven is geen optie.

“Het zou echt walgelijk zijn als dit in de toekomst ook echt zou gaan gebeuren”

Wederom heb ik hier een grote aanrader voor jullie in mijn handen. Ik wilde dit boek al ontzettend lang lezen en nu ik hem heb gelezen wil ik alleen maar meer lezen over dit verhaal. Helaas nog even wachten, omdat ik eerst alle andere ongelezen boeken moet lezen, maar het is het wachten zeker waard.

Als je de achter kant van dit boek leest wordt je eigenlijk niet veel wijzer van dit verhaal. Vaak is dat voor mij een reden om een boek juist niet te gaan lezen. omdat ik te weinig weet over het thema van het verhaal, maar in dit geval werd mijn nieuwsgierigheid toch getrokken. Iets zei me dat dit voor mij het perfecte boek was om te lezen, wat ook waar bleek te zijn.

Het verhaal is erg origineel en ook ontzettend goed geschreven. Het boek is geen moment saai geweest en ik moet ook zeggen dat ik bijna niet kon stoppen met lezen op het moment dat ik begon, een heel goed teken dus, als je je beseft dat ik ontzettend snel afgeleid ben door andere dingen! En het boek eindigt ook in een cliffhanger, waardoor ik nog benieuwder ben naar het volgende deel. Ik kan over de rest van het verhaal weinig zeggen zonder spoilers weg te geven en dat is zo lastig, maar ik kan je vertellen dat er boosheid, verdriet en liefde in voorkomt, precies op de juiste momenten en soms ook onverwachts. Ook kan ik zeggen dat alle mensen tussen de 25 en 65 dood zijn gegaan na een oorlog en dat de oudere mensen een lang en gelukkig leven leiden, terwwijl de jongeren als zwervers over straat gaan of worden ingezet als slaafjes.. of, zoals Callie, hun lichaam verhuren om geld te verdienen. Meer weten? Ga lezen!

Er is wat minder karakterontwikkeling, of eigenlijk karakterverdieping in het verhaal, maar ik denk dat heel veel verdieping in dit verhaal juist storend zou zijn. Ik denk dat de karakters zoals ze nu zijn neergezet precies goed zijn en dat je er bijna een lange serie van zou moeten maken als je echt de verdieping in wilde met de karakters.

Het enige waar ik me ietwat aan ergerde is dat de uitgeverij ervoor heeft gekozen om elk hoofdstuk te beginnen met de eerste twee woorden in hoofdletters. Waar is dat voor nodig!?? Doe gewoon de eerste letter of het eerste woord, maar niet de eerste twee woorden elke keer! dat heeft geen zin en is niet mooi, het is alleen maar ontzettend irritant. Lissa Price kan hier niks aan doen, dus ik neem het haar niet kwalijk haha, maar ik denk dat het echt wel anders had gekund.

Ik ben ontzettend benieuwd naar het tweede deel van deze ‘duologie’ en voor iedereen die dit boek niet heeft gelezen zou ik zeggen: DOENN!

~ Live Your Life Reading

Geef een reactie

