Veronica Roth – Divergent 1: Inwijding

IMG_20170331_122404_040

  • Genre: Young Adult (dystopie)
  • Uitgever: Libris
  • Tijd uitgave: Maart 2012
  • Aantal pagina’s: 348
  • Nieuwprijs: 15.00

One choice can transform you

Futuristisch Chicago. De wereld van de zestienjarige Tris is opgedeeld in vijf facties: Oprechtheid, Zelfverloochening, Onverschrokkenheid, Vriendschap en Eruditie. Ieder jaar moeten alle zestienjarigen kiezen bij welke factie zij de rest van hun leven willen horen. Voor Beatrice betekent dit dat ze een keus moet maken tussen haar familie en haar ware identiteit. Haar beslissing verrast iedereen, vooral haarzelf.

“Geweldig verhaal, meer diepgang was beter geweest”

Ik heb dit boek al een week uit geloof ik.. En ik heb er nog steeds niets over geschreven. En ik weet eigenlijk nog niet zo goed wat ik moet schrijven. nouja, typen eigenlijk. Nadat ik dit boek uit had kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat ik nooit meer eerst de film ga kijken. En daar ga ik me nu hopelijk ook aan houden. Ik heb het alweer verpest door 13 reasons why te gaan kijken in plaats van het boek te lezen, maargoed, ik moest gewoon kijken. Ik zal je ook vertellen waarom ik vanaf nu toch maar eerst het boek ga lezen. Het boek is meestal beter dan de film. Dat is waarom ik aanvankelijk altijd eerste de film of serie keek. Dan kon de film niet tegenvallen als ik eerst het boek las. Nu kom ik er alleen achter dat ik tijdens het lezen steeds mijn concentratie en lust om te lezen verlies, omdat ik in grote lijnen het verhaal al weet en dus geen motivatie heb om verder te lezen. Ik kwam dit probleem heel erg tegen met Divergent, zeker omdat het boek niet echt heel veel beter was dan de film en ik juist sommige dingen beter vond in de film dan in het boek. Ik heb dus niet mijn volle concentratie bij het boek gehad en kan voor mijn gevoel ook geen gedetailleerde recensie neerzetten.  Dus voor mij is eerst het boek lezen echt een must vanaf nu!

Het verhaal van Divergent vind ik echt geweldig. En ik merkte dat ik tijdens het lezen begon te onderzoeken welke keuzes ik zou maken en dat ik best wel zou willen weten in welke factie ik nou eigenlijk zit. Het verhaal heeft mijn nieuwsgierigheid dus erg groot gemaakt. Wat ik helaas wel mis is meer diepgang in de facties. Je weet één eigenschap van elke factie en daar blijft het bij. Je ziet heel veel van zelfverloochening en onverschrokkenheid, maar eigenlijk nog niet alles en van de andere facties zie je helemaal niets en dat vind ik ontzettend jammer.Daarmee kom ik ook op het punt dat er erg weinig op bijzondere momenten wordt ingegaan. Ik mag geen spoilers geven, maar sommige momenten waren heel belangrijk, maar krijgen maar een klein stukje aandacht in het boek, terwijl ik er dieper op in zou zijn gegaan.  Desalniettemin heb ik zo genoten van het verhaal dat ik niet kan wachten dat mijn TBR-Jar eindelijk aangeeft dat ik deel 2 mag lezen.

Dat Tris elke actie van Four ziet als een actie die tegen haar gericht is en dat Four het allemaal alleen maar goed bedoeld vind ik echt geweldig! Het is niet altijd liefde op het eerste gezicht en het zijn niet vanaf het eerste moment rozenblaadjes en zonneschijn in de liefde. Je moet obstakels overkomen en ik vind dat het verhaal dat goed laat zien.

Afgezien van de weinige details in het verhaal geef ik de originaliteit wel een dikke duim. 4 sterren voor Divergent deel 1!

~ Live Your Life Reading

Geef een reactie

