Gastblog Silvy: Mijn eisen aan een boek

gastblog Silvy eisen

Tot de dag van vandaag had ik er amper bij stilgestaan wat mijn eisen zijn aan een boek. Mijn eisen?! Dat klinkt zo plechtig en streng. Lijkt wel op een vergelijking waar je schoonzoon een vragen vuurdoop moet ondergaan. πŸ™‚

Natuurlijk neem ik niet de eerste tien boeken mee die ik zie als ik naar de bib ga. Daar hangt wel wat denkwerk aan, maar meestal ga ik wel af op mijn gevoel. Ik schreef ooit eens in een andere blog: β€œIk geloof: jij vindt niet een boek, maar een boek vindt jou!” Zie mijn vorige gastenartikel voor Live Your Life Reading: https://justmejustbooks.wordpress.com/2016/10/30/1513/#more-1513

Maar na mijn gevoel komt natuurlijk ook mijn verstand om het hoekje meekeuren. Een omslag is het allereerste wat in het oog valt. Die kan verleidend zijn, maar ook heel misleidend! Zoals β€œDe week” van Christine Pannebakker:

9200000011324240

Dit boek heeft veel meer inhoud dan alleen de fantasie van een week vrij van je job, je gezin, en je andere helft van je trouwboek… Het vloeit naar een onderwerp dat totaal apart staat, dus geen scenes Γ  la meneer Grey en Anastasia. Met zijn plotse wendingen gaat het verder dan je verwachte. En zo zie je maar dat een eerste kijk op de cover heel verwarrend kan zijn. Dus is een goeie cover een strenge voorwaarde? Neen, het zou geen eis mogen zijn.

Dan komen we bij de achterflap. Vaak staan er recensies in vette letters naar je te lonken. Wie gaat er een slechte review op zijn boek plaatsen? Niemand natuurlijk, maar daar staan we niet bij stil. Dit boek wordt hoge sterren geschonken, maar we vergeten dat een boek lezen voor iedereen een andere ervaring kan betekenen. De ene persoon is al gevoeliger dan een andere voor emotionele complotwendingen. Jij houdt van de thriller sfeer, ik hou van rozen en romantiek. Dus voor iedereen is een boek anders, daar is dus de achterflap inhoud ook een vaste eis voor mij.

Wat maakt dan dat ik een boek kies? De samenvatting verteld al heel veel, maar niet het hele verhaal. Ik hou van boeken met een verhaal die uit verschillende standpunten verteld zijn. Zoals β€œWoesten” van Kris van Steenberge:

gastblog Silvy eisen 3

Het verhaal is verdeeld in vijf hoofdstukken, en elk deel krijgt zijn eigen verteller. Krachtig hoe een schrijver zo een verhaal prachtig in elkaar kan laten overvloeien, zonder belangrijke details te vergeten, en zonder de interesse van de lezer te verliezen.

Ook hou ik niet van ellendige lange zinnen, dat is echt een afknapper voor mij. Moeilijke woorden nog tot daaraantoe.

De personages zijn zeker niet onbelangrijk. Ze moeten me boeien. Ik lees graag een boek die zo geschreven is dat ik er in mijn hoofd een perfect beeld van kan vormen. Onlangs is de eerste film β€œDe 5de golf” van de trilogie van Rick Yancey uitgekomen. Die film gaf perfect weer wat ik me in mijn fantasie voorstelde, heel tevredenstellend.

gastblog eisen Silvy 4

Ik vond het leuk om iets te schrijven over mijn eisen. Als lezer zou ik er meer moeten bij stilstaan. Ik heb een liefde voor Romans en Science Fiction. Maar ik lees ook dolgraag waargebeurde verhalen. Dankzij ons boekenclubje leer ik ook ander schrijvers kennen. Ik ben benieuwd om andere werelden te leren kennen, en ik loop graag in die fantasie verloren…

 

Liefs, Silvy

http://meerdaneenmama.blogspot.be/

Geef een reactie

