Femke Dekker – De legende van de vuurvogel

16122349_1816048668662551_920414842_o

  • Genre: Kinderboek -> fantasie/spanning
  • Uitgever: Dutch Venture Publishing
  • Tijd uitgave: oktober 2016
  • Aantal pagina’s: 140
  • Nieuwprijs: 14.95

Op een barre winterdag vindt Ravian een prachtig gekleurde veer. Het kan niet anders, of dit is de magische veer van de Vuurvogel, uit de legende. Volgens die legende moet de vinder van de veer hem naar de Gele Steen brengen, ver weg in de bergen. Alleen dan zal zijn dorp voorspoed en geluk krijgen. Ravian komt uit een arm dorp en zijn zusje is doodziek. Er zit niets anders op dan de tocht vol beproevingen te ondernemen. In het geheim verlaat hij zijn dorp. Al gauw komt hij erachter hoe zwaar en moeilijk de tocht is. Magische wezens en kwaadwillende mensen; gevaar ligt overal op de loer. Maar er komen ook bijzondere en wonderlijke dingen op zijn pad. Zal het Ravian lukken alle beproevingen te doorstaan en de magische veer naar de Gele Steen te brengen? Lees het in dit fantasierijke verhaal over vriendschap, bedrog, moed en doorzettingsvermogen.

“Dit boek kan ook gelezen worden door jongere kinderen”

Ik wist van te voren dat dit een kinderboek was, dus ik heb mijn eisen niet zo hoog gesteld als ik normaal zou doen. Er staat dat dit boek voor lezers is vanaf 10 jaar en ergens begrijp ik dit, maar na het lezen van dit boek kwam ik toch tot de conclusie dat mijn broertje van 7 dit boek ook erg leuk had gevonden om te lezen. Misschien dat sommige woorden hem iets te moeilijk zullen zijn, maar hij zou het een leuk verhaal vinden en zou het denk ik zelf wel kunnen lezen met een beetje hulp bij sommige uitspraken. Het soort verhaal is ook niet zo spannend dat het pas vanaf een jaar of 10 gelezen kan worden zonder dat je er nachtmerries van krijgt. de leeftijd die wordt aangeraden vind ik daarom niet helemaal goed insgeschat.

Maargoed, even naar het verhaal zelf. Het verhaal heeft een leuke opzet. Ik vind het een ontzettend leuk idee, alleen heb ik het idee dat er veel meer in het verhaal had kunnen zitten dan wat Femke er nu in heeft gestopt. Voor kinderen snap ik dat je niet teveel details in je boek moet stoppen, omdat dit verwarrend is. Toch is dit verhaal voor mijn gevoel te snel voorbij gegaan, met weinig detail, waardoor ik niet goed meegetrokken werd in het verhaal. Nu ben ik dan ook 19, dus voor mij is dit niveau wel echt te laag natuurlijk.

Ik denk dat dit boek voor jongere kinderen wel erg leuk is, inderdaad voor een leftijd rond de 10 jaar en ik denk ook dat zij de details niet zo zullen missen als ik, daarom vind ik het wel een goed boek. Ook het missen van een ontwikkeling van de personages zullen die kinderen niet missen, maar als ze wat ouder worden zal dit wel opvallen.

Het is dus een laagdrempelig boek, makkelijk geschreven en toegankelijk boor basisschoolkinderen, maar het zou niet een boek zijn dat ik op die leeftijd zou lezen, omdat ik hou van meer detail en graag de karakters meer uitvergroot zie.

Ik geef dit boek 3 sterren. Het is geen slecht boek, zeker niet voor jongere kinderen, maar er missen voor mijn gevoel wel veel dingen aan. Ik zou hem wel aanraden voor basisschoolkinderen, want het verhaal is wel leuk om een keer te lezen. Ook om voor te lezen is het boek fijn en makkelijk.

~ Live Your Life Reading

 

Geef een reactie

