Mel Wallis de Vries – Schuld

15174573_1792481387685946_1286565872_n

  • Genre: Jeugdthriller
  • Uitgever: Uitgeverij De Fontijn
  • Tijd uitgave: November 2015
  • Aantal pagina’s: 224
  • Nieuwprijs: 13.99

Kort na elkaar plegen enkele leerlingen zelfmoord. Er lijkt geen verband tussen de jongeren te zijn. De politie bestempelt het dan ook als een trieste samenloop van omstandigheden.

Maar dan krijgt de 16-jarige Tess een brief die alles verandert: JIJ BENT DE VOLGENDE… Wanneer Tess alles probeert te ontrafelen, doet ze een schokkende ontdekking. Nu moet ze vrezen voor haar eigen leven. Maar niemand gelooft haar.

“Ik had nooit verwacht dat hij de moordenaar zou zijn”

Ik ben al een dag aan het nadenken hoe ik deze recensie ga schrijven, erg hea? Ik weet gewoon echt niet goed wat ik over dit boek moet schrijven, behalve het feit dat ik het een geweldig boek vind.

Ik moet toch ergens beginnen, dus ik zal starten met de personages in het verhaal. Elke belangrijke personage in het verhaal heeft een duidelijk eigen karakter en daar houd ik ontzettend van. Er wordt niet letterlijk beschreven hoe iemand in elkaar steekt, maar aan de hand van het verhaal een de manier waarop de personages reageren op bepaalde situaties, kom je heel veel te weten over de persoonlijkheid van de jongens en meiden in het verhaal. Ik moet eerlijk toegeven dat ik dacht dat ik wist wie er achter de moorden zat en het was dus echt een verrassing dat het iemand anders was. Een extra ster daarvoor!

Qua lay-out en dat soort dingen: Ik vind de kaft van het boek echt mooi. Hij past bij het verhaal van het boek, wat ik niet van alle boeken kan zeggen die ik heb gelezen. Het lettertype van het boek is duidelijk en de schrijfstijl is vrij simpel, waardoor ik makkelijk en snel door het boek heen las. Door de schrijfstijl werd ik ook meteen meegesleept in het verhaal. Voor mij is dit boek eigenlijk fijn als makkelijk tussendoortje, want ik lees normaal wel boeken die iets moeilijker zijn, dus als ik daar zat van ben, neem ik een boek als deze in de hand, ontzettend fijn! Ook het lijstje met namen dat in het boek steeds terugkomt vond ik leuk en anders dan bij een normaal boek. Wat moet je nou met dat lijstje dan? Nou, voor mij maakt het het verhaal complaat en intenser en ik denk ook dat het niet weggelaten had moeten worden, het voegt toch een deel toe aan het verhaal.

Het verhaal zelf vond ik goed. Vooral ook het feit dat ik vanaf het begin een dader op het oog had en er daarna achter kwam dat het een heel ander persoon was. Het boek heeft dus een goed verrassingselement en daar ben ik dol op. Het verhaal heeft verschillende verhaallijnen, maar dit liep goed in elkaar over en het was makkelijk en fijn om zo het verhaal te lezen.Β  Ondanks het feit dat het misschien wel makkelijk geschreven was, voelde ik de spanning van het verhaal en leefde ik erg mee, terwijl ik vaak bij makkelijkere boeken niet zo mee kan leven. Enige puntje wat ik jammer vond is dat de brieven die geschreven waren allemaal achterin stonden. Tuurlijk is het belangrijk om te weten wat er in die brieven staat, maar doordat het verhaal al afgelopen was, kon ik me niet meer zo vinden in de brieven. meer mensen die dit hadden?

Ik geef Mel Wallis de Vries en dit boek een dikke 5 sterren, dat zijn ze beide waard!

Dankjewel Mel, voor al je goede boeken.

~ Live Your Life Reading

Geef een reactie

