“Lezen is een manier om even in een andere wereld te kruipen”

Voor mij heeft lezen altijd heel nauw gelegen aan schrijven. Ik weet niet meer wat ik als kind het eerste kon op school. Waarschijnlijk kon ik eerst goed schrijven, want ik heb mijn eerste leerjaar moeten dubbelen omdat ik niet goed kon lezen volgens de juf. Maar misschien was dat wel een excuus van de leerkracht omdat ze in pensioen ging en ik zo nog haar laatste jaartje bij haar kon blijven. Alleszins heeft ze me de leesmicrobe toch doorgegeven, ik herinner me die lieve juf deze dag nog altijd…

gastblog G

Later in het middelbaar, ik wil niet toegeven hoeveel jaar dat geleden is, moesten we vaak als huiswerk: boekbesprekingen maken. Toen was ik al een uitzondering in de klas, want ik las héél graag! Ik was een buitenbeentje, en ook enig kind dus ik leefde in mijn grote fantasiewereld geboren uit boeken. T.o.v. andere klasgenootjes trok ik wél enthousiast en dromerig naar de bibliotheek. De bib in Aalst… Ik vond het zo indrukwekkend dat je tussen alle lange rijen boeken een lange trap omhoog moest nemen om op de jeugdafdeling te komen. Vaak keek ik vanboven op de trap uit naar het moment dat ik naar beneden mocht naar de volwassenen afdeling…

Van de leerkracht kregen we vaak een lijst mee met een hele resem tittels op. Maar ik vond het aangenamer om gewoon in die lange rijen rond te snuffelen. Zelf de boeken die op tafel neerlagen als suggesties spraken me niet aan. Ik ging op mijn gevoel af, en wat mijn aandacht trok door een leuke tittel of cover koos ik uit. De dag van vandaag doe ik dat nog altijd op die manier. Want ik heb ondertussen geleerd dat positieve recensies van anderen ook negatief kunnen uitdraaien voor mezelf…

Zo ontdekte ik de schrijver Patrick Lagrou. Ik heb veel boeken van hem gelezen, vooral de serie na “Het dolfijnenkind.” deed mijn fantasie opflakkeren. Maar “Het meisje uit de jungle.” was mijn grootste favoriet.

Als tiener schreef ik ook talrijke dagboeken vol, zelfs gedichten schrijven sprak me zeer erg aan. Uit die liefde is mijn blog geboren.

gastblog G 2

Nu ben ik een volwassen getrouwde vrouw van bijna 30 jaar. En een liefdevolle mama van drie. Maar ik maak nog altijd de tijd vrij om te lezen.

 Mijn zoontje zit nu in het tweede leerjaar. Dus ik heb wel wat ervaring met een jonge lezer. Voor beginnende lezertjes raad ik de ouders aan om hun grote kleuter mee te nemen naar de bibliotheek. Want je kan ze niet vroeg genoeg warm maken voor al die boeken. Zelf onze kleine Rodney van 2 jaar is gek op flapboekjes. Ze leren hoe ze zich moeten gedragen in een bib, en zo leren ze ook respect te hebben voor een boek. Hier weten ze maar al te goed dat een flapoor een grote overtreding is. 🙂 De mensen van de bib kennen ons al, en zien ons met plezier aankomen als ik met één van de kinderen binnen stuik. MaMa gaat altijd terug naar huis met op de fiets een héle zware rugzak vol met boeken voor al die leeftijden hier!Toen Ryan in het eerste leerjaar begon te lezen, was hij gek op strips. Maar omdat die van Jommeke ofzo nog te moeilijk waren, ging ik op zoek in de bib. En zo kwam ik uit bij rode boekjes van Suske en Wiske in stripvorm op het eerste AVI-niveau. Tot groot plezier van mijn zoontje natuurlijk. Een echte aanrader!Neem ze mee naar de bib en laat ze zelf boeken kiezen, dan zijn ze nog zo enthousiast om eraan te beginnen. Wat ze ook aanmoedigt is een leeskaart, waar ze voor elke gelezen boek een stikker krijgen.

 Van tienerboeken lees ik momenteel zelf de “GEEK GIRL” collectie. En heb ik ook het boek van “Een FROZEN hart” gelezen.

Hier mijn top 5 volwassenen boeken:

  • Ik ben Pelgrim. – Terry Hayes.
  • Twee stapjes op het strand. – Anne-Dauphine Julliand.
  • Ze noemden me Duivelskind. – Elaine Deprince & Michaela Deprince.
  • Cécile. – Ish Ait Hamou.
  • De week. – Christine Pannebakker.

Lezen werkt voor mij heel ontspannend. Het is een manier om even in een andere wereld te kruipen, alles om mij heen op “uit” te zetten. Alleen maar aan het boek denken, en niet aan alle stress die ik zelf heb. Als ik lees kan ik er volledig in opgaan, en me er helemaal in inleven.Ik lees graag romans, maar ook waargebeurde verhalen kunnen mij ontroeren… Een spannende thriller zoals De 5de GOLF van Rick Yancey kan evengoed mijn hart sneller doen slaan. Ik zit in een boekenclubje, en als het een goed boek is kan ik die in één adem uitlezen.

Boeken die ik aanraad aan iemand die niet weet waar beginnen? Kijk eens op het internet, maar uit eigen ervaring weet ik dat een recensie iets persoonlijk is. Een boek lees je uit eigen smaak, ervaring en interesses. Dus ga gewoon bij het kiezen van een boek uit op je eigen gevoel. Ik geloof: jij vindt niet een boek, maar een boek vindt jou!

~Veel liefs, Meer dan een MaMa (Silvy)

Neem ook een kijkje op Silvy haar blog: Meer dan een MaMa

Een gedachte over ““Lezen is een manier om even in een andere wereld te kruipen”

  1. Pingback: Gastblog Silvy: Mijn eisen aan een blog – Live Your Life Reading

Geef een reactie

