“Lezen is een rustpunt in mijn leven”

Lezer vanaf het eerste begin

Soms heb je van die dingen: je weet niet waar het begon, maar je hebt er een passie voor zolang je dat kan herinneren. Lezen is voor mij zoiets.

Ik weet niet beter dan dat ik door mijn ouders werd voorgelezen. De boekjes van WG van de Hulst (enorm zoetsappig, maar daar komt waarschijnlijk mijn liefde voor lekker lezen tijdens winteravonden vandaan), of Pinkeltje. Die boeken liggen bij mij bovenaan in mijn voorleesgeheugen. Ik vond het altijd heerlijk.

Het besef dat ik zelf kon gaan lezen kwam toen ik in groep twee zat. Ik heb een nicht die een jaar ouder is dan ik, en toen we samen bij mijn opa en oma logeerden las zij een eenvoudig boekje. Dat wilde ik ook kunnen! Ik ben dus begonnen met kinderboeken zodra ik kon lezen, en ik las echt alles wat er in de bibliotheek te vinden was.

 

Een paar veranderingen

Mijn leessmaak is nog steeds erg breed. Op de middelbare school ging ik een stuk minder lezen, en daarna las ik vooral Engelse literatuur. ‘Jane Eyre’ was – en is – mijn ultieme favoriet, omdat het voor mij een soort deur naar mogelijkheden was. Wat kostte het me een moeite om dat boek te lezen in mijn examenjaar, en wat vond ik het geweldig dat het me lukte!

Pas toen ik begon met boekrecensies schrijven op mijn blog, zo’n drie jaar geleden, ben ik ook andere boeken gaan lezen. Nieuwsgierig na een paar recensies op andere blogs probeerde ik bijvoorbeeld Young Adult, en dan daarin vooral het steampunk/fantasy-genre. Ook ‘volwassen’ fantasy lees ik graag.

Hoewel ik door het boekbloggen wel kritischer ben gaan lezen, is het voor mij nog steeds vooral een rustpunt in mijn leven. Als het even kan verdwijn ik in de wereld van een boek. Ik heb dan ook geen vaste leesmomenten, ik lees wanneer het kan en wanneer ik daar zin in heb.

Ik heb dus eigenlijk geen idee of het moeilijk is om te beginnen met lezen, omdat ik het altijd gedaan heb. Als je niet goed weet waar je moet beginnen, raad ik vooral aan om te kijken waar in het dagelijks leven je interesses liggen, en om niet bang te zijn ook kinderboeken of Young Adults op te pakken als je volwassen bent.

~ Jantine

 

Neem ook een kijkje op Jantine haar blog: EccentricLady

2 gedachtes over ““Lezen is een rustpunt in mijn leven”

Geef een reactie

