“Lezen maakt het leven niet perfect, maar wel zoveel beter!”

Even iets over mij:  Mijn naam is Anja, nu, op het moment dat ik dit schrijf, ben ik nog 23. Op mijn 20ste geemigreerd naar Beieren. Heb een berg, een schaatsstation en een meertje in ‘mijn achtertuin’. Een leven wat niet rustig is én zeker niet saai met werk en allerlei hobby’s. Te veel hobby’s eigenlijk. Alles wat ik leuk vind en over schrijf vind je op www.FollowMeMove.com.

Mijn eerste herinnering met lezen, is dat ik elk boek verslond van jongs af aan. Maar eigelijk klopt het niet helemaal. Ik weet nog dat ik bij een leesmoeder was omdat ik lezen moeilijk vond.
Dat was groep drie, dus dan leer je het ook nog. Wanneer het nu veranderd is? No idea.
Wel weet ik dat door het lezen, verschillende meningen zijn ontstaan. Ik maakte typische dyslectie fouten, ‘Maar ze houdt van lezen’!
Maar sommige fouten maakte ik ook niet, ook door het lezen.

Conclusie. Lezen helpt met zoveel dingen. Maakt het leven niet perfect, maar zóveel beter!

Sindsdien verslond ik alle boeken die ik te pakken kreeg. Er was een soort lidmaatschap via school voor boekjes. En in de jaren daarna werd de bibliotheek ook een vaak bezocht punt. Tot de dorpsbibliotheek ‘uit’ was.
Niks interessants meer te vinden voor mij. En toen begon 2 keer per week het 16 km fietsen voor een verse voorraad boeken. Ik houd het nu al een aantal jaren bij en die jaren zat ik echt aan een boek per dag. Vorig jaar net boven de 300. Nu tegenwoordig iets minder omdat ik nu ook in het Duits en Engels lees en dat kost meer tijd en helaas. Het leed, dat werk heet. Ik houd van werken. Maar nu blijven boeken soms langer liggen. Al grijp ik elk moment verder aan dat ik kan om te lezen! Ook bloggen kost leuke tijd.
Sinds een jaar of 3 blog ik op FollowMeMove. Dit is ontstaan omdat ik emigreerde naar Beieren, Duitsland. Wat ook wat moeilijkheden geeft, maar dat is ook op te lossen. Boeken inslaan als ik in Nederland ben. Voorraad in romans, thrillers, waargebeurd, fantasy, bouquetjes. álles wat me leuk lijkt sleep ik mee. Voordeel is dat ik vanalles graag lees en de e-bibliotheek een uitkomst is op dat vlak als de voorraad leeg is 😛

Mijn boekenkoopverslaving is begonnen met een gewonnen boekenbon(krantenknipsel heb ik nog steeds) Daarmee kocht ik mijn eerste echte boek van mijn favoriete schrijfster uit de bieb: Nora Roberts.

Mijn raad is eigenlijk, dat als je niet weet waar je moet beginnen met lezen, Stop met recensies lezen en neem een abonnement op de bieb. Niet altijd even goedkoop, maar je hebt zoveel mogelijkheden om uit te proberen. Daar kan je niet tegenin kopen. Struin er rond en neem hier een daar een boek wat jou interessant lijkt. Een naam of titel die je bekend voor komt. (Die is blijven hangen, waarom? dus leen het)
En probeer. Niet leuk? Volgende. Probeer tot een bladzijde of 60 te geraken. Dan weet je wel of het boek je aanstaat.
En ga door tot je ook jou matchende schrijvers/genre hebt gevonden. Sommige lezen enkel een bepaald genre. Ik heb bepaalde schrijvers gevonden, van wie ik nu blind elk boek koop. Omdat ik ze eigenlijk altijd goed vind!

Wat lezen mij breng?  Het is de wereld rondreizen en beleven in je eigen stoel. Het maakt je groter en beter, meer begrijpend. En vooral fantasievoller. Zo fantasievol dat je denkt dat je zelf ook een boek kan schrijven. Nu dat proces is nog in werking stellen 😛

~ Anja

Geef een reactie

