Ally Condie – Reached

bubble-reached

  • Genre: Young Adult
  • Uitgever: Lemniscaat
  • Tijd uitgave: Mei 2014
  • Aantal pagina’s: 392
  • Nieuwprijs: 17.95
Drie stemmen – die van Cassia, Ky en Xander – vertellen in een wervelwind van verwikkelingen het laatste deel van hun strijd tegen de Unie. We lieten Cassia achter in Crossed nadat ze op haar vlucht ravijnen had doorkruist, ontberingen had doorstaan en Ky had teruggevonden, op het moment dat ze klaarstond om de confrontatie met de Unie aan te gaan. Ze hoeft dat niet alleen te doen: haar beide liefdes, Ky Γ©n Xander, staan aan haar kant. Maar is dat genoeg om de machtige Unie aan te kunnen? Om een heel volk zijn keuzevrijheid terug te geven? En dan staat Cassia ook nog voor de moeilijkste keuze: Ky of Xander?

Ik wil gewoon opnieuw kwijt wat een geweldige serie ik dit vind. Ik zat tijdens het lezen van dit boek midden in een leesdip, waardoor ik maanden (ja echt) over dit boek heb gedaan, dus dat kan het idee wekken dat ik dit boek misschien helemaal niet leuk of mooi vind, maar die leesdip heeft niks met dit verhaal te maken, dat kan ik je verzekeren.
Dit is het derde en laatste deel van de serie en ik moet toch eerlijk toegeven, dat ik het boek echt goed vond, maar toch minder dan de andere twee delen. Waarom? Omdat ik mezelf emotioneel minder betrokken voelde bij het verhaal. In de eerste twee delen kon ik soms wel huilen of lachen, maar nu las ik er luchtig doorheen en kon ik niet goed meevoelen met de karakters, doordat de moeilijke situaties heel snel beschreven werden en je dus ook niet echt aandacht kon besteden aan de gevoelens van de personages.
Wat ik wel heel goed vind, is dat de personages telkens dezelfde karaktertrekken houden en dat die karaktertrekken in de voorkomende situaties ook worden toegepast. Ky, Cassia en Xander zijn allemaal heel erg verschillend, op hun eigen manier en daardoor vind ik het erg fijn lezen. Je leert ze alle drie goed kennen en snapt waarom ze bepaalde keuzes maken. Echt complimenten voor de schrijfster.
Het verhaal zit erg goed in elkaar, losse draadjes worden aan elkaar vastgemaakt op een logische manier, alles is duidelijk en ik merk dat ik geen vragen meer heb over het verhaal en hoe sommige dingen in elkaar steken, wat ik in de eerste twee delen wel had. Ik vind het dan ook erg fijn dat die vragen in dit laatste deel beantwoord zijn.
Helaas heb ik ook drie dingen die in mijn ogen raar waren of niet klopten. Het eerste ding is een fout in de spelling. het gaat om de volgende zin: “Er is een nieuwe groep dorpelingen die ook immuun blijken te zijn”. Deze zin staat op pagina 214 en het woord ‘blijken’ zou ‘blijkt’ moeten zijn als ik me mijn Nederlands lessen goed herinner. In boeken merk ik dit soort dingen wel vaker en als ik het fout heb, zeg het me dan alsjeblieft, maar ik erger me eraan, omdat ik heb geleerd dat het werkwoord in het geval van deze zin enkelvoudig zou moeten zijn.
Daarnaast is er een stukje verhaal dat in mijn ogen niet helemaal klopt. Op bladzij 56 tilt Cassia een kist uit het water en op bladzijde 72 tilt ze dezelfde kist opnieuw uit het water, terwijl in de bladzijden ertussen nergens staat dat ze de kist tussendoor weer in het water had gelegd. Ik heb dat stukje wel 4 keer overnieuw gelezen en volgens mij klopt dit gewoon echt niet. Het is iets klein en ik vond het ook niet vervelend, maar ik wilde het wel even benoemen.
Als laatste zit ik met het einde van het verhaal. Het is best wel abrubt en ik heb gewoon het idee dat het geen echte afsluiting is en dat er nog wel een boek geschreven kan worden als vervolg. Ik mis gewoon hoe het verder afloopt met Cassie, Ky, Xander en de rest en ik vind dus dat daar nog wel wat aandacht in gestoken had mogen worden.
Al met al een goed boek, waar ik veel van heb genoten. Het enige wat ik mis zijn de puntjes op de i.
~ Live Your Life Reading
Geef een reactie

