Jen Minkman – Het laatste licht

15008059_1785217648412320_1610509802_o

  • Genre: Young Adult
  • Uitgever: Dutch Venture Publishing
  • Tijd uitgave: 2016
  • Aantal pagina’s: 260
  • Nieuwprijs: 17.95 euro

Als Moira haar zus en broer helpt bij een Wicca-ritueel tijdens Halloween, verwacht ze niet dat hun bezwering ook echt zal werken. Ze komen in een mysterieus landschap terecht dat mijlenver weg lijkt van de steencirkel Meini Hirion in Wales waar ze met hun ritueel zijn begonnen. Natuurlijk moet het wel een illusie zijn… maar de knappe, donkerharige jongen die Moira tijdens haar trance ontmoet kan ze niet zomaar als droom wegwuiven. Hayko, de geheimzinnige vreemdeling, duikt daarna nacht na nacht weer op in haar dromen. Een vreemde kracht lijkt haar steeds weer terug te trekken naar het dromenland uit haar visioen, en de dingen die ze daar ziet beginnen steeds meer op nachtmerries te lijken. Maar waar Moira zich het meeste zorgen om maakt is niet dat ze in haar dromen met allerlei monsters en engelen moet vechten; het is het besef dat ze verliefd begint te worden op een jongen die helemaal niet bestaat. Wat als je Γ©cht kunt vallen voor de man van je dromen? Β 

” Ik zou willen dat ik dit verhaal zelf meemaakte”

Waar moet ik eigenlijk beginnen? Jen heeft met dit boek voor mij wel bewezen dat ze een geweldige schrijfster is met een heerlijk grote portie aan fantasie en originaliteit. Wat heb ik ontzettend genoten van dit boek zeg! Waar ik in het begin het gevoel had dat ik het verhaal niet goed in kwam heb ik nu het gevoel dat ik er niet genoeg van kan krijgen om te lezen over Moira en Hayko. Ik baal dan ook zo dat dit boek nu voorbij is. Als allereerste wil ik gewoon even zeggen dat het verhaal super goed in elkaar zit. Alles stukjes van de puzzle kloppen en staan in verband met elkaar.

Ook de schrijfstijl is erg fijn. Ik heb uiteindelijk 2 dagen besteed aan het lezen van dit boek, maar ik had veel sneller kunnen lezen als ik de tijd ervoor had. Het is makkelijk geschreven, maar niet te makkelijk. Ik denk dat de moeilijkheidsgraad wel ongeveer overeen komt met de leeftijdscategorie waarvoor dit boek is geschreven. Ik raad dit boek dan ook aan als je niet erg goed bent in lezen maar wel ergens een start wil maken, want dit boek is makkelijk begrijpbaar gemaakt.

Over de personages heb ik ook nog wel een woordje klaarliggen. Je ziet zo duidelijk de verschillen tussen de verschillende karakters van de personages, wat ik zelf erg fijn vind. Je voelt meteen al hoe ontzettend Moira en Patrick van elkaar verschillen en hoe dit zich in het verhaal steeds meer uit in ruzie en twijfels. Je ziet hoe goed de band tussen Moira, Tabitha en Dai is, een band die je zelf ook heel graag zou willen met je broers en zussen. Ze steunen elkaar door dik en dun en staan altijd voor elkaar klaar. Ook met haar ouders heeft Moira een goede band, want heel subtiel, maar wel goed blijkt in het verhaal. Moira haar moeder staat achter Moira en vertrouwt erop dat Moira haar eigen keuzes kan maken, waar Patrick dat bijvoorbeeld niet geloofd. Het zijn allemaal kleine details over de personages en de verbanden tussen hen die eigenlijk een groot deel van het verhaal bepalen. Je merkt in dit verhaal heel erg dat vriendschap en liefde centraal staat en dat je je familie en vrienden nodig hebt om door moeilijke situaties heen te komen. De personages laten mij bijvoorbeeld ook heel erg zien dat het belangrijk is om voor jezelf te staan, dat je naar jezelf moet luisteren en je eigen keuzes moet maken. Of dat bewust is gedaan door Jen Minkman weet ik natuurlijk niet, maar het geeft mij het gevoel dat ze deze karakter heeft gebouwd met een boodschap die zegt dat je op jezelf moet vertrouwen en dat echte vrienden je zullen steunen, wat er ook misgaat, wat er ook gebeurt.

Over het verhaal zelf kan ik helaas niet teveel zeggen, omdat ik anders teveel spoilers ga geven, maar ook omdat het verhaal nog niet is afgelopen en ik dus zelf ook nog lang niet alles weet over de verhaallijn. Ik vond het hele boek vlot en goed gevuld met informatie, maar ik zit nog met 1 dingetje. Er komen 7 engelen voor in het boek, maar ik vind dat ze te snel voorbij zijn gegaan en dat je te weinig over ze weet. Ik had zelf iets langer bij ze stil willen staan en meer willen meemaken met ze, maar nu kwam in een halve bladzijde de engel aan bod en was ook weer weg in diezelfde halve bladzijde. Hier had van mij ietsje meer aandacht in moeten zitten, omdat het ook allemaal met de achtergrond van Hayko had te maken, die wel een hele belangrijke rol in het boek speelt. Zijn afkomst heeft hem grotendeels gemaakt tot wie hij is , dus is het in mijn ogen belangrijk om daarbij stil te staan. Aan de andere kant was het boek misschien ook te langdradig geweest als er langer aandacht aan was besteed. Duf ik twijfel nog een beetje of het voor mij positief of negatief was, omdat ik niet weet wat meer uitbreiding met het verhaal gedaan had. Misschien is het zo juist ook wel goed, misschien had er een tussenweg gevonden moeten worden.

Afgezien van bovenstaande ben ik echt verliefd op dit verhaal, ik zou echt willen dat ik er zelf deel van uitmaakte. Een dikke vette aanrader dus!!

 

~ Live Your Life Reading

Een gedachte over “Jen Minkman – Het laatste licht

  1. Pingback: Win! Win! Win! – Live Your Life Reading

Geef een reactie

