Laat de muziek aan – Vangrail

“Vangrail, de band die mijn dagen met hun muziek steeds weer beter maken, door hen laat ik de muziek aan.”

Terwijl ik dit aan het schrijven ben heb ik keihard het nieuwe album van mijn favoriete band opstaan. 22 April bracht Vangrail zijn tweede album uit in Theater Neushoorn in Leeuwarden, maar dat niet alleen, ze vierden die dag ook hun 10 jarig bestaan! Ik moet zeggen, dit werd gevierd, en goed ook. Op Facebook waren er de hele week van 22 april winacties te vinden waar ik dan ook elke dag aan mee heb gedaan (niks gewonnen, helaas). Je kon bij de winacties vipkaarten winnen zodat je voor het optreden eerder naar binnen mocht en alvast een privé optreden kreeg en even een praatje kon maken met de bandleden, dus wat heb ik gebaald dat ik niet won, maarja dat was niet anders helaas. een paar dagen voor het optreden hebben ik en Angela, die met mij mee was naar het concert, shirts gemaakt met teksten en de namen van de bandleden om alvast in de stemming te komen. Ook heb ik de hele week hun muziek geluisterd op een hoog volume, dus ik was er helemaal klaar voor. De spanning kroop al omhoog, want het was ondertussen een jaar geleden dat ik Vangrail voor het laatst gezien had. De dag van het optreden, 22 april, had ik buikpijn van de spanning. Wordt het wel leuk? Zijn ze niet teveel veranderd? Herkennen ze me nog? Wat voelde ik me een ongelooflijk wanhopige fangirl zeg, terwijl ik dat normaal helemaal niet zo ben. ‘S avonds was het zover en ik reed met mijn vriend, Thimo, naar het concert en daar ontmoetten we Angela ook, die al net zo gespannen was als ik. Bij binnenkomst snel de jas opgehangen om maar een plekje vooraan te bemachtigen. Zodra we de zaal inkwamen was de sfeer al te proeven. Iedereen stond te kletsen, mensen in rolstoelen werden voorgelaten om vooraan te staan en ook wij konden vooraan staan. Een meisje in de zaal werd naast ons vooraan gezet en er werd gevraagd of we wat op haar konden letten. Iedereen had er zin in en daardoor was de sfeer erg gezellig. we waren een halfuur te vroeg dus we hadden de tijd om even wat drinken te halen en om ons heen te kijken. Op het podium hing een groot doek met een heen en weer swingende gitaar en de tekst “Laat de muziek aan”.  Het concert begon ietsje te laat, maar de sfeer was zo goed dat het niemand iets uitmaakte. Het album werd officieel uitgebracht en wat ik zo mooi vond, was dat je alle bandleden oprecht trots zag zijn op wat ze bereikt hadden. De glimlach op hun gezichten zei alles over de rest van de avond. De muziek was aanstekelijk, iedereen was in een goed humeur, het publiek genoot ontzettend en de bandleden minstens net zoveel. De zanger (Raynaud) herkende mij tijdens het optreden dus mijn hele avond was compleet. Na het optreden zijn Angela en ik als gekken naar voren gevlogen om het nieuwe album te kopen en om een shirt van Vangrail te kopen. We hebben van alle bandleden een handtekening op onze shirts en CD’s gekregen, hebben super leuk met de drummer (Sander) gepraat en ik mocht nog met de gitarist (Dirk-Lennart) op de foto. Het album heb ik thuis de dagen erna zo vaak op gezet dat Thimo er compleet gek van werd en ik was echt ontzettend blij dat ik ze eindelijk weer eens had gezien, maar wat ik nog niet wist was dat ik ze op koningsdag weer zou gaan zien.

26 april zag ik ’s avonds dat Vangrail de volgende dag in Groningen zou optreden, DE HELE MIDDAG. Ik had mezelf al voorgenomen dat het te ver reizen was dus ik heb het Thimo die avond wel verteld, maar we deden er nik mee. De volgende dag heerlijk uitgeslapen en ineens stelde ik toch voor om wel te gaan, ookal hadden we al een stukje gemist. Thimo en ik zijn toen naar Groningen gereden en ik rende ongeveer naar het plein toe. Mijn nieuw gekochte shirt (en oja, de pet die ik er ook bij had gekocht) had ik aangtrokken en ik wurmde me tussen de mensen door. De eerste set kon ik helaas niet vooraan staan, maar de tweede set stond ik vooraan en opnieuw herkende Raynaud me en complimenteerde me op mijn shirt. Veel nummers waren covers de tweede set, dus ik zong mee met wat ik kende, maar toen “laat de muziek aan” werd gespeeld heb ik de longen uit mijn lijf gezongen. Helaas moest Vangrail meteen om 17:00 weg dus een praatje maken kon niet, maar ik heb ontzetten genoten van deze geweldige middag die ondanks de verwachtingen ook heel veel zon met zich meebracht!

Dankjewel Vangrail voor deze week met jullie muziek en aanstekelijke vrolijkheid.

 

Ook geïnteresseerd in de muziek van Vangrail?

 

~ Marrit Beekman

Geef een reactie

