Ally Condie – Matched

94abc8e3df7a289b89d1788df3fccc06

  • Genre: Young  Adult toekomstroman
  • Uitgever: Lemniscaat
  • Tijd uitgave: November 2010
  • Aantal pagina’s: 288
  • Nieuwprijs: 17,95

Cassia groeit op in een toekomstige maatschappij waarin alles voor haar geregeld wordt. Het lijkt zo mooi als Cassia door de Autoriteiten wordt uitgehuwelijkt aan haar beste vriend. Maar dan gaat er iets mis, grondig mis. Al snel krijgt Cassia in de gaten dat er een aantal vreemde en verontrustende rafelranden zitten aan De Unie. En dat de Autoriteiten niet gediend zijn van kritische onderdanen.

“Ik wil nooit meer weg uit de wereld van Cassia”.

Voordat ik aan deze blog begon had ik dit boek al eens gelezen. ik kreeg heb voor mijn 17e verjaardag en heb hem meteen gelezen. Het werd daarom tijd om hem voor mijn blog nog maar een keer te lezen, iets wat ik niet snel doe. Ik had het boek deze keer in twee dagen uit en opnieuw stond ik versteld van hoever ik werd meegesleurd in het verhaal. Het verhaal gaat over een wereld waarin de autoriteiten alles beslissen en regelen zodat de inwoners zelf niet na hoeven te denken. Dit is iets wat wij hier in Nederland niet kennen. Daarom had ik niet verwacht dat ik zo gek zou zijn op dit verhaal, maar ik heb nog nooit zo genoten van het lezen van een boek als van dit boek.

Ten eerste leest het boek makkelijk weg door de makkelijke schrijfstijl. Dit is voor mij heel belangrijk, want als er veel moeilijke woorden worden gebruikt in een boek, kom ik al niet meer in het verhaal. Niet omdat ik niet slim genoeg ben om de moeilijke woorden te weten, maar gewoon omdat ik teksten met makkelijke woorden fijner vind lezen.

Daarnaast kon ik het hele verhaal voor mijn ogen zien afspelen. Ik had hierdoor het gevoel alsof ik als een schaduw meeliep met Cassia en dus zelf in het verhaal zat. Dit kwam doordat heel goed beschreven werd hoe het er in die wereld  aan toe gaat en je daardoor heel goed de twijfels snapt die Cassia en de mensen om haar heen hebben. Ik hoop heel eerlijk gezegd dat er een film  of serie gemaakt wordt over deze serie. Aan de andere kant ben ik ook bang dat dan het goede beeld dat ik nu heb en de fantasie die ik er zelf aan kan plakken compleet verpest gaat worden, maar toch zou ik graag willen zien hoe ze een film gaan maken van de wereld zoals die in dit boek is beschreven.

Ook de personages waren geweldig. Ik neem als voorbeeld even Ky Markham. Hij is mijn favoriete personage in het hele boek. Ik mag geen spoilers geven, maar zijn personage is perfect. Mysterieus, charmant, lief en het type waar ieder meisje voor zou vallen. (Tenminste, als je zo bent als ik). Het hele verhaal krijg je steeds iets meer van hem, steeds een klein stukje, waardoor je steeds meer van hem wilt weten. Ook Xander is gewoon de jongen die zomaar je beste vriend zou kunnen zijn. Ondanks alle regels van de Unie staat hij altijd aan je zijde en zal jij voor hem altijd op de eerste plek komen. Ik ben in het verhaal gek geworden op deze trouwe en ontzettend lieve jongen. Andere karakters leren kennen? Lees dan snel het boek!

Ik kan jullie dit boek absoluut aanraden zoals je hierboven kan lezen. Wil jij de boeken graag kopen? In de boekhandels en op bol.com kan je alle drie de delen van de serie in één pakket halen voor… tromgeroffel… 15 EURO!!!! Dus haal ze snel zou ik zeggen.

~ Live Your Life Reading

 

 

 

Geef een reactie

