Kate Scelsa – Het onmogelijke leven

9200000046155169

  • Genre: Young Adult
  • Uitgever: Clavis B.V.B.A., Uitgeverij
  • Tijd uitgave: November 2015
  • Aantal pagina’s: 296 pagina’s
  • Nieuwprijs: 16.95

De zestienjarige MIRA begint met een schone lei op een nieuwe school. Deze keer zal ze doen alsof ze net als alle andere tieners kan functioneren, dat heeft ze haar ouders beloofd. Alsof ze niet doodmoe wordt van dit leven, en zich alleen echt wakker voelt als ze bij Sebby is.

SEBBY is Mira’s gay best friend. Hij lijkt altijd opgewekt, al is het leven in zijn pleeggezin allesbehalve een pretje. Samen hebben Mira en Sebby een wereld van magische rituelen en spontane roadtrips verzonnen, om het onmogelijke leven mogelijk te maken.

JEREMY, de verlegen jongen die zich na een incident aan het einde van vorig schooljaar in isolement heeft teruggetrokken, staat plots oog in oog met Sebby en Mira. En daarna zal zijn leven nooit meer hetzelfde zijn.

 

“Nooit gedacht dat ik zo kon genieten van een roman”.

Dit is weer één van de boeken die ik voor de uitgeverij Clavis mocht recenseren. Door weinig tijd ben ik pas vorige week begonnen met lezen,maar hier is hij dan toch. Het eerste wat ik bij een boek altijd bekijk, is de achterkant. Zoals de meeste van jullie wel zullen weten, staat op de achterkant kort beschreven waar het boek over gaat. Ik moet meteen eerlijk toegeven dat ik niet helemaal nieuwsgierig werd van wat er op de achterkant beschreven stond. Er stond onder andere op dat het over relaties ging en dus over liefde, maar ik voel me gewoon totaal niet aangetrokken tot dat onderwerp. Ik heb niks met zoenende kleffe mensen in boeken en van die mooie liefdesverhalen kan ik ook niet echt genieten. Geef mij maar actie en horror, dat vind ik veel leuker om te lezen. Liefde kom je in het dagelijks leven ook al overal tegen. Dus nee, ik moet zeggen dat de achterkant me eigenlijk een beetje ontmoedigde om te beginnen in dit boek. Een vriendin van mij, Charissa, had het boek al gelezen dan ik en heeft me toch enthousiast gemaakt, omdat zij het boek ontzettend goed vond. Daarom heb ik toch maar besloten om het boek te gaan lezen. Ik heb er absoluut geen spijt van.

Over het verhaal ben ik zeker te spreken. Ik werd meteen meegetrokken in het verhaal door de leuke karakters die neergezet worden in het verhaal. In het begin wordt er vrij weinig verteld over de karakters en je wil ontzettend graag weten wat er met ze aan de hand is en hoe bijvoorbeeld Mira en Sebby elkaar hebben leren kennen. Daardoor ben ik door gaan lezen en had ik in een paar uur het halve boek uit. in mijn ervaring voelde ik mee met de karakters en ik moet zeggen dat ik mezelf in Mira best wel kan herkennen door het hele boek heen. Daardoor was het voor mij een heel gevoelig verhaal om te lezen, want ik identificeerde me heel erg met Mira, waardoor ik ook haar gevoel heel erg overnam tijdens het lezen. Ik ben er echt blij om dat dat gebeurde, want dat betekent bij mij altijd dat het een heel goed boek is om te lezen. Ik moet mezelf in een verhaal kunnen vinden en ik werd gewoon meegezogen in het verhaal. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik Sebby het minst leuke personage vond. Niet omdat hij als karakter niet goed in elkaar is gezet, maar omdat ik in het dagelijks leven iemand als hij absoluut niet aardig zou vinden en ik zou iemand als hij nooit vertrouwen. Waarom? dat moet je zelf in het boek gaan lezen, dan snap je zijn karakter en snap je denk ik ook wel dat ik nooit met hem zou kunnen opschieten. Dan moet ik natuurlijk ook over Jeremy even zeggen wat ik van hem vind. Weetje, ik zou, als ik zo iemand als hem tegen zou komen, hem meteen opnemen in mijn leven. Hij is ontzettend onzeker, maar een ontzetten leuk en lief persoon zodra je hem leert kennen. Hij kan naar je luisteren als je ergens mee zit. Hij zal er altijd voor je zijn en zal je nooit laten vallen op moeilijke momenten. Hij heeft het ook moeilijk, maar samen kom je door een moeilijke periode heen, daar kwam hij in het verhaal ook achter. Hij koestert Mira en Sebby in zijn hart en zal altijd voor hen blijven vechten. Ik zou hem als beste vriend uit hebben gekozen, echt waar. het einde van het verhaal werd voor mij ontzettend emotioneel en ik moet ook eerlijk toegeven dat ik het niet droog heb gehouden. Ik heb met Mira meegehuild en ik wil geen spoilers geven, maar het is gewoon verschrikkelijk als je met je acties het beste bedoelt en dat het gewoon compleet verkeerd uitpakt waardoor alles wat je net weer had opgebouwd, compleet instort. Ik heb ontzetten genoten van dit verhaal en ik denk dat ieder van jullie dat gaat doen zodra jullie dit boek lezen.

Over de Lay-out en schrijfstijl wil ik ook heel graag nog wat kwijt. Ik ben gewoon verliefd op de cover. De cover die ik hierboven heb staan is wat fel, maar de kleuren vallen lichter uit op het echte boek. het is gewoon niet goed uit te leggen, maar ik zou uren naar die cover kunnen kijken zonder me te vervelen. Het is precies zoals ik het mooi vind bij de rest van het boek en dat is iets wat voor mij heel belangrijk is. Dan de indeling van het boek. Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste wat ik dacht was dat elk deel over één van de karakters zou gaan gaan. Dat is dus niet zo. Per hoofdstuk lees je vanuit een ander karakter, dus je wisselt continu af, waardoor ik zelf ontzettend geboeid bleef. De delen geven de tijden aan. Het eerste deel geeft de tijd van de opbouw van de vriendschap aan, het tweede deel geeft aan dat alles eigenlijk best goed gaat met Jeremy, Sebby en Mira, en het laatste deel is een deel waarin alles omgegooid wordt. De schrijfstijl is ook ontzetten fijn. Makkelijke woorden, je weet precies met wie je meeleest en het allermooiste vind ik nog wel dat er bij elk karakter op een andere manier geschreven wordt waardoor ook het perspectief heel goed aangeeft hoe een karakter in elkaar steekt. Dat is iets wat je in boeken niet veel tegen komt. Meestal is een boek in één perspectief geschreven, maar hier is er bewust voor gekozen om dat niet te doen, omdat de schrijfster denk ik wilde dat je op een bepaalde manier een personage leert kennen en daarom ook een perspectief heeft uitgekozen bij elk personage.

Kortom; een heel grote aanrader!!

~ Live Your Life Reading

 

Geef een reactie

