Allen Zadoff – Boy Nobody “De verrader”

9789044825107

  • Thema: Young Adult
  • Uitgever: Clavis B.V.B.A., Uitgeverij
  • Tijd uitgave: September 2015
  • Aantal Bladzijdes: 282 pagina’s

Het Programma heeft Boy Nobody op meerdere missies gestuurd. Uiteindelijk doodde hij altijd wie hij moest doden. Maar nu hij even op non-actief staat, heeft Boy Nobody zijn eigen opdracht: zijn vriend Howard bevrijden, die bij de vorige missie door Het Programma is gevangengenomen. In het huis waar hij Howard aantreft, wordt ook het mysterieuze meisje Tanya vastgehouden. Is zij wel te vertrouwen? Boy Nobody besluit haar mee te nemen. Terwijl ze op de vlucht zijn voor Het Programma, gaan de drie jongeren op zoek naar de vader van Boy Nobody. Leeft hij nog, en zo ja, waar kunnen ze hem vinden? Terwijl Boy Nobody zijn eigen verleden onder ogen moet komen, gaat hij nog één keer de strijd aan met Het Programma.

Spannend, interessant en  meeslepend. Dat is hoe ik dit boek zo kort mogelijk kan omschrijven. Ik heb de vorige twee delen ook gerecenseerd en zoals jullie konden lezen vond ik die boeken geweldig. Ik denk dat ik dit laatste deel van de trilogie het allerbeste vind van allemaal. Ik heb het beok dan ook in 2 dagen uitgelezen, zo erg werd ik meegesleept. Door het hele verhaal heen bleven er vragen komen die ook gaandeweg allemaal beantwoord werden. Alle emoties hebben me overvallen tijdens dit laatste deel. woede, blijdschap, verdriet, angst. Allemaal in dit boek van 282 pagina’s. er zaten zoveel twists in het verhaal dat ik het boek gewoon onmogelijk weg kon leggen. Veel twists kan slecht zijn en kan zorgen voor verwarring, maar Allen Zadoff heeft het perfect toegepast in zijn verhaal, dat ik compleet in het verhaal werd meegetrokken.

De eerste twee delen ergerde ik me aan de tussenkopjes door het hele boek heen, maar ik was er in het derde deel compleet aan gewend en vond het eigenlijk zelfs wel fijn dat er geen echte hoofdstukken waren of sprongen vooruit in de tijd, maar dat het verhaal aan één keer doorliep en je eigenlijk alleen de tussenkopjes had zodat je op die plekken makkelijk je boek weg kon leggen en snel weer wist waar je was.

Wat me wel opviel was dat het laatste deel een dikke 100 pagina’s dunner was dan het tweede deel. Ik vond niet dat er echt iets miste, maar normaal zou ik juist meer tijd nemen voor een goed einde. Dat was hier niet zo, maar ik denk dat dat juist goed is. Je moet het gevoel krijgen dat je door de tijd vliegt en dat er geen tijd is om lang stil te staan bij dingen die gebeuren in het boek, omdat je continu in gevaar bent. Het las dus lekker vlot en er zat niet teveel detail in het verhaal, maar ook weer niet te weinig.

Het enige waar ik wat mee zat was het einde. Ik twijfel nog steeds of ik het goed vind of niet. Het einde was heel kort, en eigenlijk vraag je je meteen af of er een volgend deel komt. Het is een einde dat zegt: “Kom, we beginnen overnieuw en sluiten af wat er net allemaal gebeurd is”. bijna letterlijk. Aan de ene kant dus een heel duidelijk eind van de trilogie, maar ook een einde waardoor je je af gaat vragen hoe het nu verder moet met alle kinderen die bij Het Programma betrokken waren. Je gaat je afvragen hoe ze een leven gaan opbouwen. Gaan ze allemaal uit elkaar? Bouwen ze samen iets nieuws op? Komt er überhaupt een staart aan de trilogie vast waarin de toekomst beschreven gaat worden? Dit zijn allemaal vragen die bij mij opkomen na het lezen van dit boek. Toch denk ik aan de andere kant ook dat er geen nieuw deel moet komen. Ik denk dat je op deze manier ook gewoon open laat wat er zou kunnen gebeuren en dat we met onze fantasie zelf kunnen gaan invullen wat er na het einde komt.

Dit is de eerste serie die ik compleet gerecenseerd heb voor de uitgeverij Clavis Books en ik wil ze graag bedanken, want dit is één van de beste series die ik ooit heb mogen lezen. Ik heb zo erg genoten en kreeg elke keer spijt als ik het boek weg moest leggen. Ik heb weinig tijd gehad om te lezen, maar mijn hoofd is zoveel bij deze serie geweest de laatste weken. Dankjewel!

~ Live Your Life Reading

 

 

Geef een reactie

