Gayle Forman – Hier was ik

9200000046267251

  • Thema: YA – roman
  • Uitgever: Moon
  • Tijd uitgave: Oktober 2015
  • Aantal bladzijdes: 256 pagina’s

Bij verhalen over dit onderwerp, heb ik al een bepaalde verwachting. Een verwachting die eigenlijk zegt dat ik er niet teveel van moet verwachten.  Want wat voor verhaal ga je schrijven als je over het onderwerp zelfmoord schrijft? Het is een heel gevoelig onderwerp wat dicht bij mezelf komt dus ik ben eigenlijk heel voorzichtig dit boek gaan lezen. Toen ik de achterkant van het boek had gelezen verwachte ik een verhaal met veel spanning, maar als ik heel eerlijk ben vond ik alle onderdelen en gebeurtenissen in het verhaal heel voor de hand liggend. Cody is een meisje dat haar beste vriendin aan zelfmoord verliest en gaat op onderzoek uit waarom het gebeurd is. Tuurlijk ga je dat doen als ze je nooit verteld heeft dat ze zich kut voelt. Dus dat is prima, maar vervolgens wordt het verhaal helemaal langdradig gemaakt en uiteindelijk wordt er meer gefocust op de relatie tussen Ben en Cody dan op de relatie tussen Cody en Meg, wat ik heel jammer vind, want voor liefdesverhalen kan ik elk willekeurig boek wel openslaan. Om toch even wat positiviteit toe te voegen, moet ik toch even zeggen dat ik de schrijfstijl heel fijn vond, waardoor ik er snel doorheen kon lezen. Dat neemt helaas niet weg dat ik er toch drie weken over heb gedaan om het boek uit te lezen, doordat ik het totaal niet pakkend vond en ook niet origineel. De boodschap is dan wel weer heel duidelijk voor mij. “Vergeef de mensen om je heen. Vergeef jezelf. Er gebeurt zoveel rots in het leven, maar na elke deur die gesloten wordt gaan er weer nieuwe deuren open.” Mooie boodschap bij dit onderwerp, dat geef ik eerlijk toe en ik ben het er ook volledig mee eens. Er gebeuren dingen in je leven. Mensen gaan weg, maar uiteindelijk krijg je voor al die verloren dingen en mensen zoveel moois terug. En daar moet je op focussen vind ik. Al die verhaaltjes tussendoor over bijvoorbeeld de vader van Cody, of de huilende peuter in de bibliotheek vond ik gewoon niet nuttig voor het verhaal. Ik weet zelf gewoon niet zo goed waar ik die stukjes moet plaatsen en waarom ze voor mijn beeld van het verhaal nodig zouden zijn, dus van mij hadden die stukjes wel weg mogen blijven.

Mijn conclusie is dat ik vind dat het verhaal veel origineler had kunnen zijn en dat mijn verwachting dus ook gewoon klopte. Het is gewoon een lastig onderwerp om echt goed over te schrijven en dit boek bewijst dat gewoon ook weer. Ik had er wel wat meer van verwacht, maar door de schrijfstijl ben ik toch benieuwd naar de andere boeken van Gayle Forman

~ Live Your Life Reading

2 gedachtes over “Gayle Forman – Hier was ik

  1. Leuk om jouw recensie ervan te lezen. Ik was wel een stuk enthousiaster, maar dat komt denk door twee dingen: ik heb nog nooit een zelfmoord meegemaakt en ik kijk anders tegen die liefdesrelatie aan. Over dat laatste: ik vond het juist heel mooi dat Cody verliefd werd, omdat dat voor mij liet zien dat het leven gewoon doorgaat en dat emoties zich niet laten sturen.
    Mijn moeder is pas overleden en ik merkte dat ik het heel moeilijk had met de vraag: wanneer mag ik weer verder? Nu heb ik geleerd dat je eigenlijk (ik tenminste) vanaf dag 1 weer verder gaat. Je blijft groeien, ontwikkelen en veranderen. Misschien dat daarom die relatie me aansprak: ondanks dat ze het niet wilde, kwam ze er niet onderuit. De gevoelens waren er en daar gaf ze uiteindelijk aan toe.

    Liked by 1 persoon

    1. Hey, ik snap wat je bedoelt. Ik heb zelf die ervaring wel gehad. Een aantal keer en ook een keer van heel dichtbij. Daarom kijk ik er inderdaad heel anders tegenaan dan jij. Maar daarom heeft iedereen ook een andere mening en dat vind ik ook fijn om te lezen.
      Daarnaast, over die relatie, ik geef je helemaal gelijk in wat je hier zegt en dat ga ik ook echt niet tegenspreken. Wat ik wel vond is dat mey dit soort thema’s het stuk “het leven gaat door” altijd laten zien door middel van verliefd worden. En dat vind ik jammer. Het is wel duidelijk dat je door liefde weer op de been geholpen moet worden, maar waarom moet dat altijd door middel van verliefdheid. Ze kunnen die boodschap ook op een andere manier naar voren brengen vind ik zelf.
      Maar ik snap het wel en dat is ook wel iets wat ik inderdaad mooi vond.

      Ow en wat betreft je tip: ik zal proberen de teksten langer te maken, ik ben nog een beetje aan het uitzoeken of ik langeren of kortere recensies fijner vind.

      Bedankt voor je reactie!!!

      ~ Live Your Life Reading

      Like

Geef een reactie

